reklama

Pohľad z terasy

Priatelia sa ma občas pýtajú aké je to bývať v historickom centre Bratislavy. Moja odpoveď na to je, že všetko má svoje plusy aj mínusy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Pohľad z mojej terasy na Dóm Sv. Martina v Bratislave.
Pohľad z mojej terasy na Dóm Sv. Martina v Bratislave. (zdroj: Rajnáková Viera)

Teraz sedím na terase úplne uprostred centra vysoko nad domami a pred sebou mám výhľad na Dóm Sv. Martina. Spoza neho na mňa vykúka Bratislavský hrad. Kúsok vpravo sa osamelo krčí kostol sv. Mikuláša. Vľavo zasa Nový most s reštauráciou UFO. Incheba a Aupark Tower (či ako sa to bude volať) mi ten pohľad trošku znepríjemňujú. Hotel Danube je v tom výhľade ako päsť na oko.

((UFO))

Občas sledujem ako sa natáča relácia Na streche. Nie, že by som z toho veľa videla. Ľudia maličkí pobehujúci po terase domu oproti cez námestie. Jasne žiariace reflektory, rameno kamery. Kamaráti sa ma niekedy pýtajú, či ma nevidieť v zábere, keď sedím na terase. I keď som si pozrela niekoľko dielov tohoto seriálu, nikdy nebolo v tej tme vidieť až k nám na terasu. Len raz naznačili záber smerom k nám, a aj to z dôvodu, že hosťom relácie bol Miro Žbirka, ktorý roky v našom dome býval.

((namestie))

Sedím tu a rozmýšľam o tom, aké je to bývať v samom centre. Niekedy pokojné, ako práve teraz. Keď si odmyslím vzdialený hukot áut, ktoré sa náhlia z Nového mosta, tak je tu kľud. Čvirikanie vtáčikov, ktoré sa nesie z Hviezdoslavovho námestia, bzučanie klimatizácií podnikov okolo, večer sa pridajú aj cikády, dotvára pokojnú atmosféru. Slnko pomaly zapadá. Dolu na ulici sa už ochladzuje, ale tu hore nad 
strechami domov je veľmi príjemne.

Ako bude noci pribúdať , tak bude pribúdať aj návštevníkov mesta a ruchu v uliciach. Svetlá sa rozsvietia a človek má pocit, že je deň. Mesto oživne, zhlučnie. Hlavne v lete, keď terasy reštaurácií a kaviarní žijú svojím ruchom dlho do ranných hodín.

Podľa jednotlivých vĺn odchádzajúcich návštevníkov sa dá odhadnúť koľko podnikov má záverečnú. Sú to zvláštne nátury ľudí. Angličania, Íri a iní inostránci sú hluční, spevaví (bohužiaľ im chýba hudobný sluch a spievajú falošne). Ďalšou skupinou odchádzajúcich návštevníkov sú "východniari". Aspoň ja som si ich tak pomenovala. Odchádzajú so spevom. Spievajú s chuťou ľudovky alebo čo im na rozum príde. Je to amatérske, ale spievať vedia. Inú partiu zasa nazývam "konzervatoristi". Tiež si zaspievajú a vždy je tam aspoň jeden školený hlas, ktorý sa nesie do ďaleka. Občas mám chuť si s nimi zaspievať. Asi by sa čudovali odkiaľ sa to nesie. 

Poslednou skupinou, ktorá odchádza po svojich a prajavuje sa zvukom, sú buď skupinky alebo dvojice, či trojice, ktoré toho vypili viac než je potrebné a ich slovník nazývam kanálovým. Už som mala tú česť, že sa zastavili pod mojimi oknami a začali si tam slovne a veľmi nahlas 
vybavovať účty medzi sebou. Upozorňujem, že to bolo tak okolo štvrť na štyri rano. Keď ma to už prestalo 
bavit, zobrala som konvičku na polievanie kvetov a rozohnala som ich pár kvapkami vody.

Akí sú moji susedia? Rôzni. Mladší, ale aj veľa starých ľudí. Začína tu byť viac podnájomníkov ako majiteľov bytov. Takže potom sa zíde pekná zmeska národností. Donedávna som z jednej strany mala Slovenku a Rakúšanku. Z druhej strany sa striedali Kanaďan, Slováci, Brit, Škótka a teraz to tipujem na Fína. Podo mnou a nado mnou je to tiež pekne pestré

S dievčatami nie je problém. Sú tiché, občas podebatia. Skôr cudzinci vo vedľajšom byte sú kapitola sama o sebe. Keďže tu máme terasy, je to ďalšia časť bytu, kam sa dá pozvať návštevu. Niektoré návštevy prídu, porozprávajú a idú ďalej. Iné radi popijú vrátane podnájomníka, a potom ich hlavnou zábavou je, kto vie rozprávať hlasnejšie na terase uprostred noci, či vykrikovanie po okoloidúcich nadránom.

Vrátim sa však k tým lepším, či zaujímavejším stránkam bývania v centre. Kultúrne leto. Taký štvrtok, či piatok večer je celkom zaujímavý.T-com fiesta na námestí a pri Vtáčej fontáne a človek sediaci na terase prostred ani nevie, čo skôr sledovať alebo počúvať. Ak sa to moc bije, lepšie je zísť dolu, vybrať si jednu zo scén a ísť si to pozrieť naživo.

((fontana))

Niektoré večery, či víkendy hráva zasa na námestí promenádna kapela. To si stačí s ručnou prácou sadnúť na terasu a už sa len započúvať do tónov Straussovho valčíku alebo Radetzkého maršu. Ak sa človek nechce nudiť, stačí si zapnúť internet. Vypísať si program a presúvať sa z námestia na námestie podľa vlastnej chuti.

Už sa teším na začiatok septembra kedy sa bude konať korunovácia. Na námestí budú stánky, pod oknami mi pôjde sprievod a ja sa nebudem musieť tlačiť dolu len to z výšky pekne pozorovať. Zároveň si zaspomínam ako som po niekoľko rokov spolupracovala so Združením Dunajka, ktoré organizovalo v minulosti korunovácie na Hlavnom námestí, a kde som robievala sprievodkyňu kráľovnej.

Život v centre je pestrý. Ak si človek zvykne na jeho mínusy a využíva plusy, žije sa tu v celku dobre.

Viera Rajnáková

Viera Rajnáková

Bloger 
  • Počet článkov:  19
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som zvedavá ženská a uvidíme, čo z toho vznikne. Zoznam autorových rubrík:  BratislavaSúkromnéTextilné technikyNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu